Van inzicht naar impact; zo werkt 2ThinkLogic

Wie denkt dat transportoptimalisatie simpelweg draait om een paar slimmere routes en wat scherpere tarieven, heeft duidelijk nog niet met 2ThinkLogic gewerkt. Bij het in Tilburg gevestigde NSK, het Europese distributiecentrum van het Japanse bedrijf gespecialiseerd in de productie van verschillende soorten lagers en lineaire producten, weten ze inmiddels beter. Daar kijken ze met tevredenheid terug op een traject dat niet alleen leidde tot meer grip op kosten, maar ook tot rust, overzicht en – niet onbelangrijk – een partnerschap dat écht voelde als samenwerken.

 

Een overgroot deel van het transportpakket van NSK was jarenlang ondergebracht bij één vervoerder. De samenwerking verliep prettig, maar was deze nog wel optimaal? En hoe zat het met duurzaamheid, transittijden en risico’s bij verstoringen? Martin Ruggenberg, transportmanager bij NSK, vond het tijd om de proef op de som te nemen en schakelde 2ThinkLogic in voor deze monsterklus. “We wilden weten of het slimmer kon. Niet alleen goedkoper, maar ook toekomstbestendiger.

NSK kende 2ThinkLogic al van eerdere projecten. Martin: “Wat ik prettig vind, is dat je weet met wie je werkt. Verwacht geen gladde salespraatje om je binnen te halen om vervolgens als klant te worden overgedragen aan een heel ander team dat het werk uitvoert. Bij Adri en Lijnard weet je: zij doen het van A tot Z zelf. En dat merk je. Zowel in het resultaat als in de plezierige samenwerking.

 

Volwaardig RFQ-traject

Na de opdrachtgunning volgde een traject dat tot in de finesses werd begeleid. In eerste aanleg werd de hulpvraag aangescherpt en uitgebreid. Van alleen benchmarken naar een volwaardig RFQ-traject. Daarna werd de transportdata opgeschoond en geanalyseerd. Die data werd vervolgens ingeladen in het Transport Management Dashboard van 2ThinkLogic. “Daar zit hun kracht“, zegt Martin. “Ze zien dingen die wij mogelijk zouden missen. Omdat ze het zelf allemaal hebben gedaan. Bij vervoerders, in warehouses, in de praktijk.

Adri vult aan: “We kijken niet alleen naar cijfers, maar naar wat het bedrijf nodig heeft om echt verder te komen. Soms is het antwoord niet goedkoper, maar slimmer.

 

Transport Management Dashboard

Het dashboard is een bijzonder krachtige tool”, aldus Martin. “Het visuele inzicht dat je krijgt is goud waard.” Geen spreadsheets, maar kaarten, grafieken en scenario’s waarmee je heel concreet ziet wat een keuze oplevert. “Als er een scenario ligt en ik bel Lijnard en Adri met de vraag wat er zou gebeuren als we een en ander zouden tweaken, dan zie je de consequenties snel en simpel terug in de visualisaties. Dat stelt je in staat om weloverwogen tot in detail de juiste keuzes te maken. En gesprekken met andere afdelingen, zoals sales, verlopen aan de hand daarvan veel makkelijker. Je ziet wat de impact is van een dag korter levertijd of een andere vervoerder.

Martin herinnert zich het moment dat hij het eerste scenario in het dashboard zag. “Toen dacht ik echt: waarom hebben we dit niet eerder gedaan? Het maakt alles nog veel inzichtelijker dan voorheen.”

 

Kritische gesprekspartner

Op basis van de inzichten uit het dasboard werd een longlist met potentiële vervoerders samengesteld. Martin: “Daar stond ook een aantal partijen op, die ik zelf ondanks mijn jarenlange ervaring nog niet kende.” 2ThinkLogic nam de complete offerte uitvraag op zich, waarna deze gezamenlijk werden beoordeeld en besproken. Snel daarna volgde een shortlist met daarop zes vervoerders die op papier een succesvolle match zouden kunnen zijn voor NSK. “Met die partijen zijn we gesprekken aangegaan.” 2ThinkLogic bereidde deze tot en met de kleinste details voor en vervulde tijdens de meetings de rol van kritische gesprekspartner. “Ik vond het heel plezierig en van grote toegevoegde waarde dat Adri en Lijnard naast mij zaten. Ze doorzien het direct als iemand iets zegt dat niet klopt met de praktijk, of als ze de indruk hebben dat een vervoerder weliswaar grote ambities heeft, maar wellicht nog niet klaar is voor zo’n omvangrijk ladingpakket.”

Lijnard: “We weten hoe het werkt aan tafel. Je moet scherp zijn, maar ook praktisch. We denken altijd vanuit de opdrachtgever, niet vanuit het spreadsheet.

 

Daadkrachtige aanpak

Bovenop de daadkrachtige aanpak van 2ThinkLogic, roemt Martin ook hun werkwijze. Wekelijkse updates, vaste overlegmomenten en helder projectmanagement. “Het voelde alsof Adri en Lijnard tijdelijk collega’s waren, op een heel plezierige manier. Ze zijn er niet op uit om de stoelpoten onder je vandaan te zagen, maar juist om ervoor te zorgen dat jij je werk beter kunt doen en jouw bedrijf profiteert van alle optimalisatieslagen die ze identificeren. Ze ontzorgen echt. Je weet elke week: waar staan we, wat moet er gebeuren, wat komt eraan.

Ook bijzonder: het tempo. Binnen een paar maanden was het hele tendertraject doorlopen. Inclusief analyse, scenario’s, gesprekken en beslissing. “En alles klopte gewoon. De verwachtingen die ze vooraf uitspraken, zijn waargemaakt.

 

Klinkende resultaten

Het resultaat mag er dan ook zijn: een Return on Investment van slechts twee maanden, betere transittijden op strategische bestemmingen en een verdeling van het transport over meerdere vervoerders, waardoor risico’s zijn beperkt. Maar minstens zo belangrijk zijn de ‘zachte’ opbrengsten: meer rust in het team, betere samenwerking met sales én meer standtrailers die gedurende de dag al beladen kunnen worden, zodat er ruimte ontstaat op het laad dock. Lijnard vat het zelf simpel samen: “We gaan pas weg als het klopt.

“En bij ons klopt het dankzij Adri en Lijnard weer als een bus” sluit een bijzonder tevreden Martin zich bij die woorden aan. “Ik ben enorm blij dat we dit traject samen met hen tot zo’n goed einde hebben gebracht.”